Hugen blogg

Høyrt så mykje om blogg, – vil prøve!

Trond H. F. Kverno: Matteuspasjonen

kverno-b250.jpg

Fall seg slik at eg begynte å lytte meg inn i Matteuspasjonen av Trond H. F. Kverno. I programheftet skriv Torkil Baden m.a.: «Kvernos opusliste er i overveiende grad kirkemusikk, orgelverker og fremfor alt vokalverker, fra enkeltstående sanger og folketonearrangementer til tidebønner og messer. Gjennom sine oppgaver i Liturgikommisjonens tid på 1970- og -80-tallet og i bevegelsen Kirkelig Fornyelse, gjennom oppdrag for Oslo domkirke og Gamle Aker kirke, professorat ved Norges musikkhøgskole, og stadig nye komposisjoner i små og store former er han et kreativt sentrum i nyere, norsk kirkemusikk. Da Liv Ullmann trengte en abbed til å feire messe i filmen om Kristin Lavransdatter (1995), var valget ikke vanskelig. I full middelaldersk mundur står Kverno for alteret og stemmer i et gregoriansk graduale så det runger i Gamle Aker kirke og dirrer på filmlerretet. Kanskje kom han egentlig hjem i denne filmrollen. For den kirkemusikalske tjeneste står for ham som like dyptgripende og grunnleggende som Guds nærvær var det for middelaldermennesket. Da han skulle tiltre i Ris kirke i 1975 var han den første norske organist som høytidelig ble innviet, vigslet etter et rituale og diakoniordinert for kirkemusikktjeneste. – Og derfor tenker han seg Matteuspasjonen som et romansk krusifiks.»

 

desember 7, 2006 - Posted by | Uncategorized

11 kommentarar »

  1. Kjenner ikke spesielt til kirkemusikk,akkurat-men jævlig bra å lese en blågg med substans-

    Kommentar av anjaunlimited | desember 7, 2006 | Svar

  2. Takk, Anja! – Bloggen er jo BÅDE avsendar og COMMENTS, veit du! – Denne musikken er heilt ny for meg, kjennest i alle fall slik, og når eg også er typen med lang lunte, så treng eg litt id før eg har særleg mykje å seie på eigne vegne. Inntrykket og opplevinga eg har fått etter dei første spora, er å kome inn i eit stort rom der det er verkeleg høgt under taket. Søyler og bjelkar er levande stemmer som stadig kombinerer seg på nye måtar, i skiftande fargar og styrke. Verket er altså reint vokalt, utan instrument, men likevel så mektig – og til å stole på.

    Kommentar av hugen | desember 8, 2006 | Svar

  3. De her har jeg ikke hørt, men jeg har hørt den andre.
    Hørt Te Deum av Arvo Part? Sinnsykt flott kirkemusikk.

    Kommentar av Sexy Sadie | desember 11, 2006 | Svar

  4. Takkar, Sexy Sadie! – Internett demonstrerer heile tida, utan avbrot, at alt heng i hop – Internett er eit NETT – , det eine fører vidare til noko anna. Og denne ballongen som var på snakk her om dagen, han veks stadig!

    Du og mange andre gir meg jamt noko å forske på! Arvo Part? Her er ei lenkje som Google kom opp med: http://www.arvopart.info/

    Viss du går inn og klikkar på biografiske data, får du sjå fine bilde av mannen. Skal tru eg skulle kjøpe ein CD av han?

    Kommentar av hugen | desember 11, 2006 | Svar

  5. Det synes jeg du kan godt gjøre. Fyren er steike god!

    Kommentar av Sexy Sadie | desember 11, 2006 | Svar

  6. Og, ja visst, Norsk Musikkforlag var til teneste! SE(xy)SA(die)M!

    Kommentar av hugen | desember 12, 2006 | Svar

  7. Så når ca får du den cd?

    Kommentar av Sexy Sadie | desember 14, 2006 | Svar

  8. Te Deum kom i postkassa i går. Første lytteøkta blir i kveld, – og best det er lagar eg eit oppslag på Hugen blogg! #;-)

    Kommentar av hugen | desember 14, 2006 | Svar

  9. Herlig, jeg gleder meg til å lese hva du mener om verket! Jeg tror du blir litt hektet.

    Kommentar av Sexy Sadie | desember 14, 2006 | Svar

  10. This image is fascinating!
    I wonder about it’s origin?
    – Peter Ciccariello

    Kommentar av Peter Ciccariello | januar 21, 2007 | Svar

  11. Thank you, Peter, for visiting my blog. – The image is from the cover of the CD:

    Trond H. F. Kværno: St.Matthew Passion

    (recorded/published 1996 (?))

    The cover informations does not bring me quite through to the photographer, – however, could Steinar Christiansen be the person?

    Kommentar av hugen | januar 21, 2007 | Svar


Legg att eit svar

